אנו חיים באיזור בו כמות המשקעים בחורף הינה מועטה, אולם, יתכנו מצבים שהאימונים או הריצות הארוכות יחפפו לזמני הגשם. הדבר אינו אמור לגרום לנו לבטל או לעצור ריצה, אלא אם מדובר במערכת גשם חזקה, שבדרך כלל, הינה זמנית. נמצא מחסה במקום יבש ונחכה לסיומה ולאחר מכן נמשיך כבשגרה.

מכיוון שרוב הריצות שנבצע במהלך השנה יהיו ריצות נטולות גשם, ישנה חשיבות רבה לתכנון הריצה בתנאי גשם. להלן מספר המלצות העשויות לסייע לעבור את הריצה "הרטובה" בצורה מוצלחת וחווייתית יותר.

ביגוד – 

במהלך הריצה - 

נקפיד על לבוש בשכבות, או בשמו העממי "קליפת הבצל". כלומר, נקפיד ללבוש  חולצה מנדפת זיעה (ארוכה או קצרה) ומעליה מעיל רוח או גשם קל. 

ביום קר וגשום, ישנה נטייה לרצים שאינם מורגלים לרוץ בתנאי קור וגשם להעמיס על עצמם ביגוד מיותר מהחשש להתרטב ולהתקרר, אולם בהמשך, ככל שהריצה מתקדמת וחום הגוף עולה, עודף הבגדים מגביל ומפריע. מונע מחום הגוף להתנדף החוצה. בנוסף, הבגדים העודפים יספגו את הגשם ומשקלם יכביד עלינו בהמשך. 

בתחרויות הנערכות בתנאי קור וגשם, רצים מנוסים אף מגדילים לעשות ורוכשים מבעוד מועד חולצה מנדפת זיעה ארוכה וזולה אשר במהלך הריצה, כאשר חום גופם עולה, נזרקת לפח בצידי הדרך. 

לגבי מכנסיים או טייץ, ניתן לרוץ עם מכנסיים קצרות, אך יש לקחת בחשבון שבתחילת הריצה השרירים עדין קרים ונוקשים ויקח לנו מעט יותר זמן "להכנס לריצה". מה גם שביגוד ארוך מסייע לשמירה על חום השרירים. 

שוב, חשוב להקפיד על בגדים מנדפי זיעה על מנת שלא יספגו את המים, יכבידו ויקררו את הגוף.

כובע – רצוי לרוץ עם כובע מצחיה מנדף זיעה, אשר מרחיק את טיפות  המים מהפנים וימנע את צריבת העיניים בזמן הריצה. 

כפפות – בתנאי קור, יש לקחת בחשבון ריצה עם כפפות. 

בתנאי קור, קיימת נטיה להיפותרמיה ב"איברי קצה הגוף" כגון קצות האצבעות, האף והאוזניים ונדרש להגן עליהם.

בסיום הריצה –  

עם סיום הריצה, במידה ורצנו במקום מרוחק מביתנו, חשוב להחליף מיד לבגדים יבשים, כולל נעלים יבשות, אשר שריינו מבעוד מועד ברכב. 

במידה וסיום הריצה מסתיים סמוך לביתנו, נדאג מבעוד מועד להדלקת הדוד למים חמים ונלך ישר למקלחת חמה. 

יבוש נעליים רטובות – אין לייבש נעלים רטובות במייבש!! 

במידה והנעלים מלוכלכות מבוץ, יש לנקות את הלכלוך באמצעות מטלית לחה. להוציא את  הרפידה שבתוך הנעל ולייבשה בנפרד.

את חלל הנעל יש למלא  בנייר סופג או בעיתונים, על מנת למנוע מהנעל להתעוות בזמן הייבוש. 

את הנעל הרטובה נשאיר במקום יבש ומוצל. 

יש להחליף במידת הצורך את הניירות הספוגים במים בניירות יבשים, במהלך תהליך הייבוש.

מסלול –  

לפני שלב הביצוע, יבוא שלב התכנון, כלומר, יש לתכנן את הריצה במסלול ריצה המוכר לנו, מסלול שאנו מכירים מהעבר וידוע לנו מצבו בתנאי גשם. כך נדע לזהות מראש מקומות בהן צפויות להיות שלוליות ענק או דרכים חסומות. הדבר ימנע מאיתנו תסכול במציאת דרכים חלופיות, עיכובים מיותרים וחוסר רציפות בריצה. 

כמו כן, כדאי לתכנן את הריצה במסלול בו קיימים מקומות בהן ניתן להסתתר בתנאי גשם קיצוניים. אין שום תועלת לרוץ בגשם שוטף ולכן, כאשר הדבר קורה, רצוי למצוא מחסה עד החלשותו ואז להמשיך.

הגנה על מכשירים אלקטרונים –  

בזמן גשם, חלק מהמכשירים האלקטרונים אשר משמשים אותנו בזמן הריצה עלולים להנזק, במידה ואינם עומדים בתקני איטום למים. טלפון, נגן מוזיקה, אוזניות, מפתחות לרכב וכו' ולכן יש לדאוג להגן עליהם באמצעות עטיפתם בניילון לפני הריצה או הכנסתם לכיס או פאוץ' עמיד מים.

שפשפות –  

בזמן מגע העור הרטוב עם חלקי הבגד השונים אשר עוטפים אותנו, עולה הסיכוי לשפשפות במקומות שונים בגוף.

לכן יש חשיבות למרוח, לפני היציאה לריצה, בחלקי הגוף הרגישים לשפשות משחה כנגד שפשפת, אשר עמידה במים ונוסתה בעבר על ידינו והוכחה כיעילה.

בטיחות –  

בזמן ריצה במזג אויר גשום, שדה הראייה שלנו מצומצם, הן בגלל הגשם והן בגלל העלטה הנובעת מריבוי ענני גשם המונעים מקרני השמש לעבור דרכן. 

כמו שאנו מתקשים לראות את הדרך, כך אחרים יתקשו לראות אותנו, הרצים בפארק או בשולי הכביש ולכן ישנה חשיבות רבה בלבישת בגדים בהירים ככל שניתן, פסי מחזירי אור המשולבים בבגדים  או חגירת רצועת מחזיר אור סביב הזרוע.

שתיה –  

קיימת נטייה לחשוב שאם קר וגשום בחוץ אזי ניתן להפחית את כמות המים הנדרשת לשתיה בזמן הריצה.  

חשוב להדגיש כי גם בתנאי ריצה קרים וגשומים קיימת אפשרות להתייבשות ולכן יש להקפיד כבנוהל הריצה הרגיל לשתות כאילו מדובר ביום ריצה יבש.

ריצה בגשם יכולה להיות חווייה מיוחדת במינה, ריצה שנזכור הן בשל יחודה והן בשל ההתמודדות לעמוד באומץ באתגרים שבדרך. 

מקווה שעזרתי ונתתי נקודות למחשבה לריצה הבאה...